Spenning

Konkurranser, veddemål og generelle aktiviteter der det kåres en vinner, har tålt tidens tann og er fortsatt like populært nå som da de tidlige papiravisene oppfordret leserne til å sende inn svar i en konvolutt med frimerke.

Det er kanskje noe med konkurranser som pirrer nysgjerrigheten og får folk til å avsette tid til å delta, enten det være seg å finne frem en kulepenn eller klikke seg gjennom ulike svaralternativer.

Selve konkurransekanalene har endret seg gjennom årene, og i dag er nær sagt alle konkurranser på digitale flater enten nyhetssider eller sosiale medier. Essensen er uansett lik de tidligere utgavene, deltagerne synes det er spennende å delta.

Hvorfor er denne formen for underholdning så kraftfull?

Premier

Først og fremst må man ha premier som står til innsatsen og oddsen for å vinne. Deltagerne ønsker å skape seg en ide om at de er den heldige vinner til slutt. Legger du på trøstepremier eller giveaways, øker du motivasjonen til å delta.

Sjanse- og kunnskapspill

Man skulle kanskje tro at kunnskapsspill er mer populært enn sjansespill, men der er juryen fortsatt ute. Det er faktisk like stor sjanse for at noen deltar på de ulike formene for spill, selv om kunnskapsspill i en klar vertikal er mer treffsikker hos en spesifikk kundegruppe.

Tidsbegrenset

En viktig faktor for økt deltagelse er at konkurransen er tidsbestemt. Det er ikke morsomt med åpne konkurranser, eller at vinlotteriet på jobben varer i to måneder. Da er man lei før vinneren blir kåret. Det viktigste er at konkurransen stenger for nye deltagere innenfor et kort tidsrom, for å skape en form for “urgency”.

Gamification

En stor trend i flere bransjer og deler av livet vårt, er det vi kaller “gamification” eller spillifisering. Det er for eksempel mange flere konkurranser og kåringer i grunnskolen nå, selv om det ikke er karakterbestemt, for å friste ungdommene til å konsentrere seg om oppgaven de blir gitt.

Billig moro

De fleste konkurranser har en lav terskel for deltagelse. Det skyldes kanskje at pengeinnsats i konkurranser er regulert i de aller fleste land, men også at arrangøren ønsker at flest mulig skal delta.

Årets gjettekonkurranse til Kryptografen krever bare at du angir et estimat på hva bitcoinkursen er ved midnatt nyttårsaften, sammen med din e-post.

Kryptografen nyhetsbrev