Ubestritt eierskap

I et dokument publisert hos US Patent Office datert den 10. desember i år, står det at Nike ønsker å generere unike ID’er og utstede ERC 721 tokens på enkelte sko. Kundene kan “låse opp” disse tokens ved å kjøpe skoene og de respektive tokens vil bli linket til eierens unike ID for å bekrefte eierskap. I tillegg til å bevise eierskap, kan token inneholde informasjon som skoens attributter, farge, stil og bakgrunn.

Patetentet kan føre til økt engasjement hos kundene, men også gi dem innflytelse på design og utforming. For eksempel kan Nike utvikle et økosystem der kundene selv kan bestemme hvor mange utgaver av samme type sko skal produseres, eller klones. Dette for å skape et knapphetsgode. I tillegg kan man trade ulike designelementer mellom skoene, noe som gir næring til en bransje av tredjeparts skoutviklere.

Frenetisk etterspørsel

Det er mange grunner til at Nike ønsker å tokenisere sine joggesko. I Kina steg omsetningen til Nike med 22% i kvartalet opp til oktover. Flere av deres “limited-edition” sko har skapt massiv etterspørsel og annenhåndssalg, likt det vi har sett i USA når de slipper begrensede utgaver.

“Ekslusive utgaver av sko har skapt en investeringsbølge på linje med aksjer og futures”. Skriver Xinhua.net.

Kryptografen nyhetsbrev