Kjempene er i ferd med å ta bitcoin og kryptovaluta inn i sine forretningsmodeller. Ved å tilby kryptoprodukter gjennom store etablerte distribusjonskanaler, øker tilgjengeligheten for folk flest.

Når det blir lettere å handle bitcoin, vil man raskere kunne teste nye forretningsmodeller, noe som også øker innovasjonstakten.

Fremtiden er her, snart.

Fra motstand til støtte

Jamie Dimon, CEO i den store investeringsbanken JP Morgan, uttalte i 2017 at bitcoin var en svindel. Han har senere offentlig trukket tilbake uttalelsen, før banken lanserte et eget forretningsområdet innen “cryptobanking”. De to første kundene til JP Morgan er de to kryptovalutabørsene Gemini og Coinbase.

Tidligere CEO i Paypal, Bill Harris, har ikke bare kalt bitcoin en svindel, men også gambling som pumper opp en boble. Denne uken kom nyheten om at PayPal angivelig skal lansere bitcoin oppbevaring og handel til alle sine 330 millioner brukere. I tillegg til vil dette komme til de som bruker Venmo, an av de største betalingsappene i USA.

Store penger å tjene

Det høres kanskje banebrytende ut, men andre aktører fra tradisjonell finans var tidligere ute. Den populære CashApp tjenesten rullet ut bitcoin funksjonalitet i 2018. I siste kvartalsrapport meldte selskapet bak tjeneste inntekter på $306 millioner på bitcoinrelaterte tjenester.

Både banktjenesten Revolut og nettmegleren RobinHood introduserte kjøp og salg av Bitcoin til kundene sine for over to år siden.

Kryptovaluta kan revolusjonere betalingstjenestene

Det er selvfølgelig spennende at etablerte selskaper som er store i andre vertikaler ønsker å tilby kryptovaluta til kundene sine, men rosinen i pølsa er at bitcoin kan bidra til å løse det aller største problemet til kundene; mangel på interoperabilitet mellom tjenestene.

I dag kan du ikke sende penger fra Vipps i Norge til Swish i Sverige. En kunde av CashApp kan ikke “vippse” en kompis som bruker Venmo. PayPal snakker ikke med WePay. Alle sloss om markedsandeler for å melke kundene i sine egne siloer.

Men hva hvis alle disse tjeneste tilbyr handel, oppbevaring og bruk av bitcoin? Da kan du sende bitcoin til hvilken som helst mottaker, uavhengig av hvilken tjeneste den personen bruker. Dette kan potensielt skje i bakgrunnen, så man kan sende et kronebeløp uten å måtte forholde seg til vekslingen hverken ved utsendelse eller mottak.

Dette kan være det åpne betalingslaget som har manglet i en global økonomi, et lag som gjør det like lett å sende penger som epost. Med støtte for bitcoin og kryptovaluta i tradisjonelle betalingsløsninger, kan dette nå bli en realitet.

Brukervennlighet er viktig

Om man er en avansert bruker, har man kunnet utnytte kryptovaluta som et effektivt betalingsinstrument for grensekryssende betalinger lenge, men det er ikke å feie under en stol at kryptovaluta og bitcoin kan være komplisert og kronglete å bruke. Kryptobransjen har snakket lenge om at bedre brukergrensesnitt vil øke adopsjonen, og der har faktisk den etablert finansbransjen noe å komme med.

PayPal har 330 millioner brukere og 22 år med optimalisert kundereise under beltespennen. Om selskapet nå lanserer bitcoinbetalinger, vil det åpenbart gavne hele kryptoindustrien.

Kryptografen nyhetsbrev