www.pexels.com

Decrypt sin strategi er å skape et samlende økosystem, som både insentiverer leserne men også kobler annonsørene nærmere publikum. Utdelte tokens kan veksles mot gavekort på både Amazon, AirBnB og flere andre nettbutikker.

Utfordringen

Det finnes et utall nisjemedier innen blokkjeder og kryptovaluta, og Decrypt er en betydelig aktør i denne sektoren. I følge Decrypt selv, ønsker nyhetstjenesten å forenkle kompliserte teknologier og problemstillinger slik at alle kan forstå innholdet. De sikter seg altså inn på et massemarked, og ønsker en bredest mulig leserbase.

Mediebransjen har vært under et stort press fordi forbruksvanene våre har blitt digitale. Det kostet mye å legge ned papiravisen, der du fikk direkte inntekter, for å tjene penger på digitale annonser på flyktige lesere på nett.

Den siste innovasjonen er digitale abonnement. Les så mye du vil, betal noen hundrelapper i måneden. Problemet er at nær sagt alle mennesker har et tak på hvor mange abonnement de ønsker å ha løpende. Det hindrer nye aktører å slå seg opp, og skaper et trangere marked for de etablerte aktørene.

Løsningen

Eksperter har pekt på mikrobetalinger av enkeltartikler, men der har mediene holdt igjen. Årsaken er at de ikke ønsker å konkurrere på enkeltartikler, men heller låse leserne inne i sitt univers. I tillegg har infrastrukturen med dagens betalingstjenester vært for dyre til å ta betalt f.eks 25 øre for en artikkel. Dette er i ferd med å endre seg.

Basic Attention Token er et annet prosjekt, som tar utgangspunkt i annonsørenes mulighet til å belønne publisistene og leserne. BAT token kan trades på mange av de store kryptobørsene, og ble lansert for å underbygge BAT plattformen som er nært knyttet til nettleseren Brave. Surfer du på nett gjennom Brave får du automatisk betalt for oppmerksomhet og engasjement, det samme får nettsidene som klarer å engasjere deg. Annonsørene betaler med BAT tokens for å fremme sitt budskap.

Konklusjonen

Konsekvensene av at man går mot åpne inntjeningsmodeller der mikrobetalinger og reward tokens er bærebjelkene, vil være at de gamle mediehusene kommer til å spisse seg ytterligere. De vil betale høyt for kjendisjournalister som selger artikler, og ta mindre risiko med ukjente temaer og ansatte. Plutselig får influencerne fra bloggverden en ny arena å danse på.

Mediebransjen har vært i konstant endring siden datamaskiner og smarttelefoner ble allemannseie. Mange mediebedrifter har skåret ned arbeidstyrken og tilpasset seg en digital hverdag, men forsøkene så langt har i stor grad vært å bevare noe innenfor nye rammer snarere enn banebrytende innovasjon.

Decrypt og andre prosjekter innen blokkjedebransjen, tar ett skritt lengre enn den tradisjonelle mediebransjen når de nå kobler annonsører nærmere leseren ved å introdusere direktebetaling og ulike “reward tokens”.

Relatert innhold

Knapphet bestemmer verdien på bitcoin

I denne artikkelen identifiseres det hvordan knapphet, målt som Stock-to-Flow, bestemmer den langsiktige verdien på bitcoin. Modellen anslår en bitcoinpris på 55.000 dollar etter halvering i mai 2020.

Desentralisert finans og regnbuer

I et nytt paper beskriver Dan Robinson, forsker i krypto-investeringsselskapet Paradigm, en mulig måte å gjøre desentralisert trading med støtte for giring og derivater.