Foto: Christoph Neumann | hentet fra vg.no

Alle som har bodd på et hotell i USA, kommet hjem på kvelden og skrudd på TV’en etter midnatt har sett reklamene med advokater i nystrøkne skjorter og fargerike dresser. De annonserer etter mennesker som kan ha opplevd problemer relatert til asbest, sigarettrøyk og bilulykker.

Uttrykket “No cure, no pay” blir brukt som et slagord for å tiltrekke seg en stor gruppe saksøkere, noe som vil legge ekstra press på selskapet som sitter på andre enden av bordet.

Denne gruppen advokater har sørget for at “disclaimeren” på en vinduskrape til bilen er fire ganger lengre enn kvitteringen for kjøpet. Forbehold må tas i alle henseende.

Hvem har ikke hørt om personene som har vunnet flere titalls millioner dollar fordi de sklei på gulvet inne i en McDonalds restaurant eller drepte katten sin fordi de tørket den i en mikrobølgeovn? Om dette er urbane myter satt ut av advokatstanden selv eller veldokumenterte hendelser, skygger ikke for at forbrukerrettigheter står sterkt i OECD land. 

Slike søksmål er imidlertid ikke bare tull som gjør advokater rike og samfunnet fattig, selv om det også forekommer. I mange tilfeller sikrer de at det opprettholdes en balanse når næringslivet har gått for langt. 

Nå skal Erling Løken Andersen i advokathuset Berngaard samle inn personer som har tapt penger på bitcoin gjennom Bitcoins Norway sin plattform. Han har vært på Facebook ved flere anledninger for å sette sammen gruppen som skal saksøke. I følge kommentarfeltet blir kostnadene fordelt på antall saksøkere. Jo flere som blir med, jo mindre blir kostnadene på hver enkelt. 

Det kan være viktig med en rettssak i en sak som denne, for å få klarhet i hvilket ansvar som følger med det å drive en kryptovalutatjeneste, hva som kan reguleres gjennom kundeavtalen og hvilke ufravikelige rettigheter brukerne har. Samtidig kan det bli dyrt for de som saksøker, ettersom det ifølge Torjussen i Bitcoins Norway er lite eller ingenting igjen etter utbetalinger denne uken. I tilfellet lavt utbytte vil saksøkerne måtte dekke advokatkostnadene av egen lomme, for selv om kundene i amerikansk stil rekrutteres på Facebook tilbyr ikke Erling Løken Andersen “no cure no pay”.

Kryptografen nyhetsbrev