Hjem  »  Meninger  »  Et nytt isfjell på vei mot mediebransjen?

Et nytt isfjell på vei mot mediebransjen?

Richard Paulsen
calendar 19,februar 2020

Bransje i sterk endring

Mediekonsumet har endret seg drastisk de siste ti årene. Ikke bare fordi vi konsumerer mer innhold gjennom sosiale medier, men også fordi betalte strømmetjenester har fullstendig tatt over for lineær TV. I tillegg til dette har du reklamefinansierte YouTube, som vinner på alt fra antall senere til produsert innhold. Felles for de alle er at du som forbruker må betale for å underholdes, enten gjennom å bruke tid på reklame eller betale en månedlig avgift.

Hvis vi tar utgangspunkt i at det viktigste vi mennesker allokerer er vår tid og vår oppmerksomhet. Hvorfor er det ikke slik at vi får betalt for å konsumere innhold eller se reklame? Kan det tenkes at en arbeidsgiver vil insentivere ansatte til å se en instruksjonsvideo ved å gi dem goder for gjennomført opplæring?

Få betalt for din oppmerksomhet

Verasity er et prosjekt som ønsker å godtgjøre konsumenten for å se designert innhold, gjennom video, spill eller annen underholdning. De kaller seg på engelsk: “Attention based platform for Video, Gaming and Entertainment rewards”.

Plattformen Verasity bygger inneholder en videospiller, en belønninngsmodul, en wallet og en verifikasjons/analysemodul. Det betyr at mediehus og bedrifter kjøper en ende til ende løsninger, der de kan belønne publikum for å se innhold.

Det mest åpenbare er å koble annonsører direkte med konsument, slik at for eksempel Orkla kan betale publikum Verasity poeng for å se en reklame om Grandiosa. Publikum kan deretter få avslag på Grandiosa-kjøp ved å bruke poengene. Eller selge poengene i markedet. For dette er bygget på en åpen blokkjede som er omsettbar.

Isfjellet

Et annet bruksområde er i næringslivet generelt, der bedriftene kan belønne ansatte for gjennomføre opplæring eller ta del i fredagsmøtet som foregår online.

Nylig kunne vi lese at flere av de store avishusene i Norge opplevde økte inntekter etter mange år med pressede marginer. Overgangen fra papir til nett, ble forsterket av sosiale medier og endrede forbruksvaner. Det kan virkelig se ut som det kommer en enda større utfordring i form av direktebetaling fra annonsør til forbruker.

Back