Kilde: Matthew Avignone, The New York Times

En ny måte å forstå penger på

Nyheten kommer etter at et dokument fra det franske utdanningsdepartementet har blitt delt av fra kilder. Dokumentet er datert juni 2019, og skal være gjeldende for videregående skole. Spesielt interessant er det at fokus ikke ligger på de klassiske spørsmålene som “Hva er Bitcoin?” og “Hvordan fungerer Bitcoin?”, men heller stiller komplekse spørsmål til bitcoins rolle som valuta.

Som en del av lærerressursene finnes det fire opplæringsvideoer som stiller spørsmålene:

  • Kan bitcoin kan erstatte euro?
  • Er bitcoin fremtidens valuta?
  • Er bitcoin som andre valutaer?
  • Må man stole på sin valuta?

Elevene skal deretter diskutere funksjonene til de forskjellige valutaene som presenteres i videoene, og sammenligne med bitcoin. Det legges også vekt på at f.eks Euro og bitcoin er forskjellig, da begrepet “trust” utgår for bitcoin.

Det skal nevnes at videoene er laget i 2017, og dermed litt utdatert, men spørsmålene som stilles er fortsatt veldig relevante i dag.

Symbolsk endring

Dette er kanskje en liten endring i utdanningsplanen i Frankrike, men et stort steg i viktig retning for bitcoin og kryptovaluta generelt. Dette er steg videre fra det grunnleggende rundt “hva er bitcoin?”, og fokuserer på bitcoins posisjon i samfunnet og den globale økonomien.

Kryptografen nyhetsbrev