JP Morgan er en av verdens største investeringsbanker. Derfor, når de velger å gjøre noe Bitcoinrelatert, skaper det gjerne overskrifter i kryptoverdenen.

Gir investorer indirekte eksponering

Nå har investeringsbanken skapt et nytt finansielt instrument som indirekte gir investorer eksponering mot kryptomarkedet, melder Cointelegraph.

Det nye produktet kalles “JP Morgan’s Cryptocurrency Exposure Basket” og følger prisen på elleve aksjer i selskaper som enten eier Bitcoin eller på annen måte jobber med kryptomarkedet.

MicroStrategy og PayPal er blant selskapene

20% av fordelingene inngått i instrumentet er allokert til aksjer i Microstrategy, det amerikanske IT-selskapet som har skapt et navn for seg selv ved å kjøpe ekstremt store mengder Bitcoin.

Andre selskaper som instrumentet investerer i inkluderer betalingsgigantene PayPal og Square, som begge tillater sine kunder å handle Bitcoin (sistnevnte av disse selskapene eier også store mengder av kryptovalutaen), samt grafikkortgiganten Nvidia og kryptoselskapet Riot Blockchain.

Hvor stor del av instrumentet som tildeles til hvert selskap bestemmes delvis av hvor utsatt disse er for Bitcoin-markedet, skriver Cointelegraph.

Artikkelen er opprinnelig publisert på Trijo.

Kryptografen nyhetsbrev