Spilløkonomi

Det er flere spill i markedet i dag som bruker kryptovaluta for å skape spilløkonomi for brukerne, gjennom incentiver, belønninger og transaksjoner. De aller fleste spillene baserer seg på enkle NFT (Non-Fungible Tokens) strukturer, som lar spillerne samle redskaper og utvikle avatarer.

Spillbransjen har lenge sett at dette kun er en liten del av hva blokkjeder og kryptovaluta kan brukes til i et spill, og det har vært skissert opp mange gode ideer, men få som har fått finansiering. Det dreier seg om å skape en økonomi i spillet som verver og beholder flest mulig spillere over tid.

Kjente fjes

Nå har online MMO spiller “Infinite Fleet”, hentet $3.1 millioner fra kjente investorer som Litecoin skaper Charlie Lee, Blockstream CEO Adam Back og Max Kaiser. Selskapet bak spillet heter Pixelmatic og er stiftet av en tidligere CSO hos Blockstream. Det var åpenbart at de kjente hverandre fra før av, men allikevel er kapitalen nok til å bli satt på kartet. Spillet går nå inn i siste fase frem mot lansering.

Alt i henhold til regelverket

Selve transaksjonen ble gjort som en SAFT, der investorene får levert tokens på en fremtidig dato, når både spillet og viktige funksjoner for å sikre desentralisering er på plass. Det gjøres for overholde amerikanske finansmyndigheter sine retningslinjer for “security tokens”. Selve investor token vil gå under kallenavnet EXO, og gi utbytte fra spillets inntekter.

INF = Infinite Fleet Token

Spillernes token, heter INF, og brukes primært til drive spillets økonomi. Det betyr at du som spiller kommer til å bruke denne token til å kjøpe/selge objekter, avatarer, skip, ressurser og områder.

Teamet som nå utvikler spillet har erfaring fra kjente utgivelser som Age of Empires, Homeworld, Company of Heroes og Dawn of War.

Kryptografen nyhetsbrev