Beautiful colored sky and perfect mountain reflections at twilight on Skagsanden beach, Lofoten, Norway

Forretningsideen til Norway in a Box, baserer seg på å selge ferske råvarer markedsført med norsk natur til utenlandske kjøpere. Historien de forteller er om det kalde klimaet og fisken som vokser sakte, der sakte betyr bedre opptak av mineraler som gir en mer utsøkt smak. En blokkjede skal sikre denne opplevelsen helt frem til forbrukeren.

Innpakningen er forseglet slik at ingen skal kunne kompromittere råvarene, eller tukle med utløpsdato. Selskapet har også merkevarepatentert NiB Chain, som er deres logistikk blokkjede, som følger råvaren fra produsent til forbruker. Her skal all informasjon om produkt, reisevei og behandling registreres fortløpende på en ledger som ikke kan manipuleres. Ikke ulikt andre smartkontrakter.

Blokkjeder og logistikk

Salg av ferskvare er nært knyttet til tillit. Du må overbevise kunden om opprinnelse og holdbarhet, slik at det aldri sås tvil om egenskapene til råvaren. Ved å bruke en uforanderlig blokkjede forteller det historien om fisken og veien til forbruker på en sikker og trygg måte.

Slike blokkjeder for logistikk er også del av en større trend globalt. Kryptografen har tidligere skrevet om norske Wiv, som har en blokkjede for vin og spesielt de som er ment for lagring. Internasjonalt satser store selskaper på å bedre næringskjedene med denne teknologien. Her kan det nevnes navn som Walmart, Nestle, Carrefour og Walmart.

Kryptografen nyhetsbrev