Denne uken søkte Elon Musk etter testbrukere til sitt nye bredbåndsprodukt levert av Starlink. Selskapet, som snart blir spunnet ut av SpaceX, har allerede rukket å skyte opp 500 mini-satellitter som dekker store deler av Nord-amerika og Tyskland. Snart skal en bonde i Kanada kunne surfe like raskt som en kontorarbeider i New York.

Premisset

Forutsetningen til denne forretningsideen er billig oppskyting av gjenbrukbare raketter, en teknologi SpaceX har brukt de siste 9 årene på å utvikle. I følge selskapet selv, skal kostnadene for en oppskytning med Falcon 9 rakettene falle under $30 millioner i løpet av året. Det skyldes billigere forsikringspremier og gjenbruk av rakettene.

Starlink skyter opp 60 satellitter annenhver uke. Akkurat i dag har de over 500 satellitter i orbit, og skal lansere bredbåndstjenesten når de har passert 800 til høsten. Planen er å skyte opp flere tusen satellitter slik at alle på jorden kan bruke tjenesten. Styret i selskapet har godkjent oppskyting av inntil 12.000 satellitter uten ny styrebehandling.

Satellittene vil sveve 64 ganger nærmere jorden enn de eldre konkurrentene som leverer internett via satellitt til fly og skipsindustrien. Ved kortere avstand til jorden vil Starlink kunne levere internett uten forsinkelser, noe som mange opplever med de konkurrerende tjenestene.

Konsekvensene

Det kan se ut til at Elon Musk går i konkurranse mot verdens telekomselskaper og bredbåndsleverandører når han tilbyr høyhastighets internett til alle på jorden via satellitt til en billig penge. På en presentasjon skal Elon Musk ha nevnt at de vil subsidiere mottakerne, fordi prisen ikke er billig nok enda. Han mente en spiselig kostnad for installert antenne ligger på rundt $200-$300 per husstand.

Starlink vil gi internett til deler av verden som nå er uten god dekning. Det betyr at flere hundre millioner fattige og marginalisert grupper kan få tilgang til de samme tjenestene som vi har vært vant til i storbyer over hele verden.

I en større kontekst kan det også bane vei for økt adopsjon av globale betalingsløsninger som Libra og Bitcoin. En stor grunn til at f.eks MPesa har gjort suksess i Kenya og landene rundt, er fordi selskapet satset på SMS betaling der få hadde internett og smarttelefoner. Det kan endre seg nå.

Kryptografen nyhetsbrev