Bilde av Sharon McCutcheon fra Pexels

Tenker nytt

Non-fungible tokens er tokeniserte samlerobjekter som kunst, videoer og bilder. Disse ukopierbare objektene handler på en blokkjede. De aller fleste NFT’ene ligger som en protokoll på Ethereum, og handles på markedsplasser som OpenSea og Rarible.

Sammen med digitale distribusjonsformer, har NFT’er gitt nytt liv til et traurig marked for kunst, og nå er det flere store aktører som gjør investeringer i sektoren. Tidligere i år gikk Winklevoss inn i NiftyGateway, som er et auksjonshus for kunst på blokkjeden, men det stopper ikke med de kjente Facebook-tvillingene.

En investering for fremtiden

Morgan Creek Capital, ved den populære podcaster og venture kapitalisten Anthony Pomliano, har investert i flere digitale kunstverk. Han forklarte sitt rasjonale, om å diversifisere bort fra Bitcoin, i et langt blogginnlegg som du kan lese her: “The Next Big Bet — Digital Art.”

Anthony Pompliano skriver følgende i bloggposten:

“Jeg tror personlig at det digitale kunstmarkedet kommer til å overgå det fysiske kunstmarkedet innen få år.”

BlockTower Capital er et hedgefond drevet av Ari Paul. Tidligere i uken annonserte BlockTower at de ville investere $10 millioner i digital kunst. Ari Paul er en aktiv twitrer og skriver følgende:

“NFT’er er en bred kategori. Gjenstander i spill og samleobjekter, digital kunst, forsikring, intellektuell eiendom og eiendomslisenser. Listen er endeløs. Jeg er interessert i alle kategoriene og alle type NFT’er som blir bygget, fordi jeg tror veksten kommer til å overgå alt vi har sett tidligere”

Hvis vi zoomer ut

Non-fungible tokens er som Ari Paul sier en bred kategori, som inneholder alt fra eiendomskjøter til ringelyder på mobilen. Slik verden er skrudd sammen i dag, der sport, musikk og film er store underholdningsbransjer i endring, kan gjennombruddet kommer i populærkultur.

Vi har allerede sett baskeballspillere som crowdfunder karrieren sin gjennom et tokensalg, men snart vil de selge egne spillerkort på blokkjeden. Musikkartister kan selge digitale pass til konserter over internett, der billetten blir et samlerobjekt i etterkant. Her snakker vi VIP og høy skrytefaktor. Sportstjerner og artister tester ofte nye måter å tjene penger på, fordi deres karriere ofte er kort og intens. De må selge mens de kan, og da må de har verktøyene til å kommersialiseres sitt eget navn.

Relatert innhold

Intervju med Bitcoins Norway-sjefen: “Alle pengene vil gå tilbake til kundene”

“Alle midler som Bitcoins Norge har fått inn som følge av salget skal komme kundene til gode. Bitcoins Norge kommer ikke til å sitte igjen med noen av disse midlene” – uttaler Torjussen til Kryptografen.

Bitcoinveksler får endelig åpne bankkonto

Den mye omtalte bitcoinveksleren Sturle Sunde har omsider fått åpnet en bankkonto for sin bedrift Bitmynt.